Gece Ağız Kuruluğu Neden Olur?

Ağız kuruluğu, ağızda tükürük salgısının kişilerinin hissedebildiği kadar azalması ile birlikte  ağızın nemsiz kalması durumu olarak adlandırılmaktadır. Tıp literatüründe kserostomi olarak geçen ağız kuruluğu pek çok sağlık probleminin habercisi olabilmektedir ya da gelecekte yaşanabilecek sorunların dışa vurumu  da olabilmektedir. Tükürük salgısı ağzı ıslak tutmasının dışında, besinlerinin sindirimi için de aktif rol oynamaktadır, diş çürükleri ve ağız içi enfeksiyonlarını önlenmesinde aktif görev almaktadır. Tükürük salgısı azalması nedeni  ile oluşan ağız kuruluğu ciddi hastalıkların belirtisi olmaktadır. Bu nedenle ağız kurulu yaşadığınızda danışmayı unutmayın.

Gece Yaşanan Ağız Kuruluğunun Belirtileri

Geceleri ağız içinde tükürüğün azalması ile birlikte diş çürüklerinde artış da gözlenir. bu ikisi  doğru oranda artmaktadır ve günlük hayatı olumsuz etkilemektedir. Ağız mukozasının enfeksiyonlar gerçekleştiğinde de yine geceleri ağız kuruluğu olmaktadır. En yaygın gece ağız kuruluğu belirtileri şunlardır.

• Nefesin kişileri rahatsız edecek şekilde kötü kokması
  • Boğazda yaşanan kuruluk hissiyatı
  • Susama hissiyatında artış
  • Ağızda yapış yapış hissettiren durumlar
  • Yutkunmalarda ve tükürüğünü yutmakta yaşanan güçlükler
  • Takma diş kullanan kişilerde sabahleyin takma dişi takmada zorlanılması
  • Ağızda oluşan özellikle sabahları olan metalik tat hissinde artış
  • Dil ağrısı yani genel olarak ağızda yanma sendromu görülmesi.

Gece Yaşanan Ağız Kuruluğuna Ne İyi Gelir?

Gece ağız kuruluğu neden olur sorunun yanıtı ise, kişiler tarafından yaşanan ağız kuruluğunun çok  farklı nedenlerden meydana gelebilmektedir. Kişiler için en açık nedeni aldığı ilaçlar olabilir, radyasyon ve kemoterapi tedavisi, tükürük bezlerinde kuruluğa sebep olan hastalıklar, diyabet ve hormonal dengesizlik yaratan ilaçların kullanımı gece ağız kuruluğu neden olur sorusunun yanıtıdır. Ayrıca Sjögren sendromu gibi otoimmün hastalıklar da gece ağız kuruluğu neden olur sorusunu cevaplandırmaktadır.

Gece yaşanan ağız kuruluğunun çözülmesi ile birlikte, ağızdaki yaralarda, diş eti hassasiyeti, oral (ağızda) pamukçuk ve diş çürüğünün oluşma ihtimali azaltılabilir. Gece ağız kuruluğu neden olur sorusunun yanıtından sonra da, kişilerin gece yaşadığı ağız kuruluğuna ne iyi gelebilir, bireysel olarak pratik neler yapılabilmektedir, sorunun yanıtı aşağıdadır.

• Ağızınızda tükürük bezlerini uyarmak için sakız çiğneyebilirsiniz ya da şekersiz şekerlei emebilirsiniz. Tükürük bezlerini bu şekilde uyarmak, sinir uçlarında herhangi bir olumsuz etki yaratmadığı için tükürük bezleri ve diş sağlığı açısından faydalı bir tedavi şeklidir. Genel olarak ağızdaki tükürük seviyeniz artmaktadır.
  • Gün içerisinde düzenli su içmek ağız kuruluğunu azaltacaktır, daha rahat bir gün geçirmenizi sağlayacaktır.
  • Ağzınızı nemlendirmek için yapay tükürük tercih edebilirsiniz.
  • Geceleri bulunduğunuz odayı nemli tutmaya çalışın.

Bazı yiyeceklerden kaçınmak ve beslenme alışkanlıklarından vazgeçmek ağız kuruluğunu hafifletmektedir. Muayeneden sonra, hala daha bu sorunu yaşıyorsanız tükettiğiniz besinlerde ufak düzenlemelerde sağlıklı bir hayata geri dönebilirsiniz.

• Sigarayı bırakın, sadece ağız sağlığınız için değil, diğer hayati faaliyetlerinizde de faydasını göreceksiniz.
  • Kafeinli maddelerin tüketimini düşürün veya yapabiliyorsanız hayatınızdan çıkarın.
  • Gargara seçiminiz alkol içermeyenlerden yana kullanın.

Genel Olarak Ağız Kuruluğu Neden Olur?

Ağız kuruluğu yaşayan kişilerin genellikle ilaç tedavisi görmeleri ya da çoklu ilaç kullanımından kaynaklanmaktadır. Alerji önlemi amacıyla kullanılan ilaçlar ve ağrı kesiciler, burun açıcı sprey veya ilaçlar, diüretik  ilaçla, tansiyon ve depresyon ilaçları insanın hayatını olumsuz etkileyen ağız kuruluğunu yaşayabilmektedirler.

AİDS, hodgkin, diyabet ve Parkinson gibi hastalıklar ile mücadele eden kişilerin ağız kuruluğunu daha fazla yaşadıkları da bir gerçektir.

Kanser  tedavisinde kullanılan tedavi yöntemlerinden radyasyon terapisi ve kemoterapi tedavisi hastaların tükürük bezlerine zarar vermektedir. Bu tedavileri alan kişilerde kısa süreli veya uzun süreli ağız kuruluğu oluşabilmektedir.

Sjögren sendromu gibi romatizma bazlı hastalıklar nedeni ile tükürük bezlerinde sorunlar yaşanabilmektedir. Ayrıca, Anoreksiya Nervoza ve Tip 1 diyabet hastalıkları da ağız kuruluğuna sebep olabilmektedir.

Menopoz, andropoz, hamilelik ve benzeri hormonal değişimler de  ağız kuruluğuna sebep olmaktadır.

Ağızdan solunum ihtiyacı olan enfeksiyonlu hastalıklarda ve  baş ve boyun irritasyonu gibi rahatsızlıklarda  da ağız kuruluğu sıklıkla görülmektedir.

Not: Ağız kuruluğunu önlemek için ağız bakımına önem verilmelidir. Her gün düzenli diş fırçalama ile ve diş arasındaki boşlukları diş ipi kullanarak temizlendiğinde gece yaşanan ağız kuruluğunun hayata etkisi azalmaktadır.

İzmir Zirkonyum Diş Kaplama